piše: Saša Špiranec
snima: Goran Mehkek
Kad su dva mlada poduzetnika podrijetlom iz Daruvara, Miroslav Šuvak i Marko Filipin, razbijala glavu kako nazvati svoj poduzetnički pothvat, to jest koje ime nadjenuti kraft pivovari koju upravo pokreću, izvrtjeli su desetke imena. Znali su da ne žele ništa što završava na -čko, -čka, -sko kako bi izbjegli usporedbe sa zagrebačkim, karlovačkim, osječkim, daruvarskim, velebitskim i inim pivovarama. Znali su da ne žele ni ništa pretenciozno, s pridjevima premium, vrhunsko i slično, što bi upućivalo na popularne artisan proizvode svih vrsta, a često bez pokrića. Željeli su ime koje će vjerodostojno interpretirati neopterećenost standardiziranim uzusima svijeta piva, koje će simbolizirati filozofiju homebrewinga u kojem su ponikli i koje će na kraju označiti novi početak – novu rundu na nacionalnoj pivskoj sceni. Našli su ga u imenu Nova runda. U najavi novog vremena i kraft pivarstva na domaćoj sceni.
Prvo vlastito pivo
Romansa piva i daruvarskog dvojca s danas zagrebačkom adresom otpočela je još 2000. tijekom posjeta Češkoj. Zaintrigirani količinom stilova i vrsta, otpočeli su s kušanjima i učenjem. Stvari su postale ozbiljnije pojavom portala pivarstvo.info koji je okupio veliki broj istomišljenika i željnih drukčijih piva mimo lagera na koje se naše tržište uglavnom svelo. Prije pet godina skuhali su prvo vlastito pivo, a prije dva Božića, pala je odluka o pokretanju vlastitog biznisa. Godinu dana je trajalo proučavanje zakona i tehnologije, a u travnju 2013. pokrenuli su blog Nova runda gdje objavljuju prve korake u pivskom biznisu. Nedugo nakon toga osnovali su tvrtku, a 21. lipnja 2014. konačno je plasirano prvo pivo.
Kako se u bujajućoj zajednici ljubitelja kraft piva svi međusobno znaju, nije trebalo puno ni vremena, ni truda da se pronađu prvi kupci. To su lokali u kojima se i inače okupljaju takozvani beer geekovi i gdje vlada doslovna glad za domaćim proizvodima s kraft scene. Od kultnog Ro&Do s Opatovine, koji ih je među prvima prepoznao i pružio ruku podrške, do danas, nekoliko mjeseci kasnije, kada ih se može naći u O’Hari, Sherry’su, Rocket Burgeru, U dvorištu, Šalši i drugim zagrebačkim lokalima senzibiliziranim na potrebe zahtjevnijeg gosta. Na pitanje boje li se velikih pivovara i njihova pritiska na potencijalne kupce, smiju se da njihovu proizvodnju od 3000 litara mjesečno veliki proliju samo prilikom čišćenja i pripreme cijevi i da se nitko iz industrije ne bi trebao s njima zamarati. No, usprkos mikroskopskim količinama mjereno standardima velikih pivovara, momci iz Nove runde znaju od kakve je važnosti kraft pivarstvo zapravo.
Naime, u SAD-u, odakle pokret dolazi, kraft pivarstvo zauzima deset posto ukupnog tržišta piva te, ono puno važnije, pokriva čak 50 posto od svih zaposlenih u pivskoj industriji. Kohabitacija velikih i malih je očito moguća, jako je zdrava za nacionalnu ekonomiju jer stvara veliki broj radnih mjesta, te dragocjena za raznovrsnost, inovativnost i kvalitetu pivske scene.
Na slici: Miroslav Šuvak, vlasnik pizzerije O’Hara, Marin Vanjak i Marko Filipin
Svježina je ključna
Tip piva koji Nova runda trenutačno radi je American Pale Ale ili, skraćeno, APA. Demokratični i poduzetni Amerikanci, manje skloni robovanju tradiciji i otvoreniji traganju za novim stilovima i okusima, uspjeli su uzgojiti aromatičnije vrste hmelja koji su dali sasvim novi aromatski štih britanskoj IPA-i koju su potom skraćeno nazvali APA ili American style IPA. Miroslav i Marko, veliki poštovatelji američkih kraft piva, stilski slijede uzore poput legendi kraft pivarstva Sierra Nevade ili Kena Grossmana, a pritom se pri kuhanju trude da im pivo ipak ima vlastiti pečat.
“Osim dobrih sastojaka, za dobro pivo ključna je svježina, a kako mi ne pasteriziramo niti filtriramo pivo, distribucija mora biti lokalna”, objašnjava Miroslav. “Jedna šarža koju planski skuhamo i isporučimo na tržištu traje tjedan dana. Nakon toga stiže nova, i to je jamstvo dobre kvalitete i jedinstvenog iskustva svakom pravom pivoljupcu.”
Cijeli proces pokretanja Nove runde čisti je antipod korporacijskom sustavu vrijednosti. Administraciju i tehnologiju savladali su sami. Poslovni plan su također sami sastavili. Novac za pokretanje biznisa prikupljali su crowdfundingom na internetu jer bi im se banke grohotom nasmijale da su im se bez imovine, samo s biznis planom i dobrim željama, pojavili na vratima. Prostor u kojemu kuhaju pivo su unajmilli, a u javnost ih je lansirao blog o crowdfundingu koji je otišao viralno, nakon kojega su svi koji trebaju, saznali za njih i njihove namjere. Bez kapitala, bez podrške institucija, bez zaleđa i veza, a ipak evo ih. Na tržištu su. Rade pivo i prodaju ga, snovi postaju realnost, a pivoljupci ustreptalo čekaju kad će Nova runda stići i u njihov kvart.
Na upit što nude ugostiteljima da bi uvrstili njihovo pivo u ponudu, u kontekstu velikih marketinških ulaganja korporacijskih pivovara, Miroslav i Marko su uz smijeh odgovorili: “Samo stisak ruke i dobro pivo!” E, pa evo ruke, momci!